Miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów
- udzielają bezpłatnych porad prawnych, pomagają sporządzić konsumentom pisma (np. reklamacje, pozwy, pisma procesowe),
- interweniują u przedsiębiorców w sprawach konkretnych konsumentów,
- w przypadku sprawy sądowej mogą wstąpić do sprawy po stronie konsumenta,
- zajmują się sprawami prostymi oraz wymagającymi analizy dokumentów,
- wykaz rzeczników dostępny jest na stronie internetowej uokik.gov.pl/rzecznicy. Ponadto adres do rzecznika można uzyskać dzwoniąc na Infolinię Konsumencką.
Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej
- udzielają pomocy w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów,
- wykaz Inspektoratów dostępny jest pod adresem uokik.gov.pl/wiih
Specjalistycznej pomocy udzielają również:
Rzecznik Finansowy (RF)
- reprezentuje interesy klientów podmiotów rynku finansowego,
- Biuro RF udziela porad prawnych drogą telefoniczną lub elektroniczną,
- RF może podjąć interwencję w imieniu klienta, przeprowadzić postępowanie polubowne lub wesprzeć klienta w sporze istotnym poglądem,
- eksperci RF prowadzą dyżury telefoniczne, pod którymi można uzyskać poradę,
- klienci mogą uzyskać poradę pisząc na adres e-mail porady@rf.gov.pl lub wysyłając prywatną wiadomość na Facebooku,
- wszelkie informacje kontaktowe dostępne są pod adresem https://rf.gov.pl/kontakt.
Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej
- udziela pomocy w sprawach telekomunikacyjnych,
- nr tel. 22 330 40 00,
- adres strony internetowej: cik.uke.gov.pl
Punkt Informacyjny dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych
- pomaga w sprawach dotyczących energii i paliw,
- nr tel. 22 244 26 36,
- adres e-mail: drr@ure.gov.pl,
- adres strony internetowej: ure.gov.pl.
Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce
- należy do ECC-Net, sieci 30 centrów działających w krajach Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii,
- bezpłatnie udzielają porad i pomocy w pozasądowym rozwiązywaniu sporów transgranicznych,
- konsumenci mogą zgłaszać skargi na przedsiębiorców związane z zakupami w innych krajach UE, Norwegii i Islandii
- nr tel. 22 55 60 118,
- adres e-mail: ECCNET-PL@ec.europa.eu,
- adres strony internetowej: www.konsument.gov.pl.
- zapraszamy do zapoznania się z materiałem ulotka nt. ECK